De omvang maakt het uitdagend en ook dat we bouwen aan een bestaand casco. Verder is de marktsituatie heel uitdagend!

Herontwikkeling Dulon College Ede

Projectgegevens

  • Herontwikkeling Dulon College Ede
  • Ede
  • Rots Bouw i.o.v. Christelijke Onderwijs Groep
  • Cepezed
  • Itn Installatietechniek
  • Zonneveld ingenieurs bv
  • Aluvo
  • Ten Ham
  • EBM
  • Wolter Tijdink
  • Bouwkundig totaal
    TO uitwerken tot werktekeningen

Rots Bouw werkt op dit moment aan de herontwikkeling van het Dulon College in Ede. Michiel Groeneveld van Vibes zet het TO om in een UO model voor het genereren van uitvoeringstekeningen. Michiel: “Wij werken verder op het model van architectenbureau cepezed. Leuk om aan te werken. Het is weer een groot ‘Rots-project’”. Michiel werkt veel samen met Maarten Rots, projectorganisator, en Ben Toebes, BIM-coördinator. Beiden werken bij Rots Bouw.

Het project
Het huidige onderwijsgebouw van de Christelijke Onderwijs Groep dateert uit 1995 en beslaat circa 12.500 m2 BVO. Het gebouw wordt gestript tot op de betonnen draagconstructie en weer opgebouwd en uitgebreid tot een energieneutraal onderwijsgebouw van totaal circa 14.800 m2 BVO. In zomer van 2022 is de sloop gestart. Deze is inmiddels afgerond en nu (januari 2023) is gestart met de bouw. De eerste kanaalplaatvloeren liggen alweer. Tot de zomer zijn de ruwbouw en de gevels aan beurt. De afbouw start daarna. De oplevering staat voor voorjaar 2024 gepland.
Het gebouw wordt klimaatneutraal en volgens de normen van Frisse Scholen klasse B (voor een gezond binnenklimaat) gebouwd. Het betonnen casco wordt hergebruikt. De gevels bestaan uit onder andere uit HSB-gevelelementen en (HR++ isolerend) glas. Op het dak komt 1.900 m2 aan zonnepanelen. De drie vleugels worden aan elkaar verbonden via loopbruggen. Het nieuwe gebouw kent meer (dag)lichtinval.

Samenwerking
Maarten vertelt dat Rots Bouw het project gegund heeft gekregen na een aanbesteding. “We hebben al veel ervaring met scholen, maar dit is wel het grootste project op dat gebied tot nu toe.” Onderdeel van de opdracht was het maken van bouwkundige werktekeningen. “We hebben al snel geschakeld met Vibes die we al van vorige projecten kenden. Samen hebben we gekeken welke onderdelen er nodig waren op bouwkundig gebied.” Maarten stemt af met de verschillende partijen, en houdt de planning en voortgang in de gaten. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de inkoop. “Ik zorg ervoor dat onderaannemers bij het BIM-model worden aangehaakt.”

BIM-model
“We hebben het casco digitaal ingemeten en daarvoor een scan laten uitvoeren. Vibes heeft een en ander gecontroleerd en waar nodig de maatvoering in het model aangepast,” zegt Ben. “We werken met alle onderaannemers op basis van het 3D-model. Het is opgebouwd in verschillende bouwdelen, zodat we makkelijk kunnen zien wat waarbij hoort en het werk behapbaar blijft.” De taak van Ben is het controleren van alle BIM-modellen en de aansluiting op elkaar van alle onderaannemers. “Is het maakbaar, levert het geen clashes op? En daarnaast halen we hoeveelheden en typen materialen ook uit het model.” Beide heren zijn duidelijk over de voordelen: “Als je er nu aan de voorkant tijd en energie insteekt, dan verdient zich dat in de werkvoorbereiding en uitvoering terug. We willen zo foutloos mogelijk bouwen.”

Dagelijks contact
Er is dagelijks contact met Michiel van Vibes en één keer in de week komt hij op kantoor bij Rots Bouw. “Het is prettig hoe Vibes een project benadert, uitvoert en begeleidt,” vindt Maarten. “Ze snappen wat er nodig is en wat belangrijk is. Ze stellen daarbij de goede vragen.” Daar is Ben het mee eens. “Hun bouwkundige kennis is prima en ze weten hoe wij met de BIM-coördinatie willen omgaan.” Michiel is ook vaak aanwezig bij overleggen met onderaannemers. “Michiel denkt goed mee en heeft kennis van zaken. Een mooi voorbeeld is een handig instrument is de legenda die Michiel heeft gemaakt waarin eenduidig alle kleuren en materialen staan die we op alle onderdelen van het gebouw hanteren.”

Leuk en uitdagend

Rots Bouw – Aalten © Fotografie: Martin Hogeboom

Maarten en Ben vinden het een leuk en uitdagend project. “De omvang maakt het uitdagend en ook dat we bouwen aan een bestaand casco. Verder is de marktsituatie heel uitdagend! Het samen uitwerken met de eindgebruiker is leuk om te doen. We hebben een goed team met goede onderaannemers. En we hebben het direct goed opgepakt. Daar hebben we nu en later alleen maar profijt van!”